Ograniczony budżet firm sprawia, że Klienci poszukują usług i produktów, które będą w maksymalnie niskiej cenie oraz standardzie najwyższej jakości. To błędne koło, które sprawia, że wykonawcy prześcigają się w oferowaniu coraz tańszych i w konsekwencji niższej jakości produktów i usług, a Klienci oczekują realizacji na najwyższym poziomie za “grosze”. To klasyczna droga do nikąd, która nie gwarantuje korzyści żadnej ze stron. Na takich rozwiązaniach traci wyłącznie Klient, który po odebraniu projektu zastanawia się dlaczego jego strona nie działa.
Klient, kierując się ściśle określonymi wymogami, wybiera często wykonawcę na podstawie zaoferowanej niskiej ceny z przekonaniem, że uzyska najwyższą jakość produktu. Nic bardziej mylnego. Niski koszt oznacza wąski zakres usług, nawet jeśli wykonawca deklaruje najwyższy standard. Dlaczego? Z bardzo prostego powodu: niskie wynagrodzenie oznacza niewykwalifikowanych pracowników realizujących projekt lub ograniczoną liczbę godzin przeznaczonych na prace lub rozwiązania kopiowane z innych projektów.
Na co zatem zwrócić uwagę przy wyborze wykonawcy i oferty strony www, by nie przepłacić za stronę i nie wymieniać jej za kilka miesięcy na kolejny produkt?
Na wszystko, ale to oczywiście zbyt banalna i nieprofesjonalna odpowiedź. Wybór wykonawcy musi poprzedzać analiza oddanych przez wykonawcę do użytku stron oraz proponowanego zakresu prac. Jest to kluczowe, by móc ocenić poziom kompetencji oraz realną wartość oferty.
Wybór wykonawcy należy zacząć od poznania jego “dzieci”. Najprostszym sposobem oceny tego jaki będzie projekt, który finalnie Państwo otrzymacie jest sprawdzenie tego co wykonawca do tej pory zrobił. Zdecydowanie warto skupić się na najnowszych projektach z uwagi na fakt, że to w nich powinny znaleźć się rozwiązania, które są obecnie standardem.
90% Klientów zamawiających strony internetowe w PReal’s to firmy i osoby, które posiadają stronę internetową, która nie spełnia ich oczekiwań, została wykonana w sposób niekompletny lub oddana z wadami.
Najczęściej wskazywane wady i błędy to przede wszystkim brak zakładanych efektów, brak satysfakcji, poczucie bezużyteczności produktu, dodatkowe koszty rozwoju produktu.
Niska cena to nie jedyny problem. Wysoki koszt wykonania strony wcale nie oznacza wysokiej jakości produktu. Dlaczego? Ponieważ poducenci stron najczęściej ograniczają swoje wysiłki do instalacji i konfiguracji systemu CMS (90% audytowanych przez nas stron), szkolenia z obsługi strony (20% zadeklarowanych przeprowadzonych szkoleń), instalacji gotowego szablonu strony www (80% audytowanych przypadków), instalacji dedykowanego projektu (20% przypadków). Wykonawcy nie przeprowadzają podstawowych naszym zdaniem działań, które optymalizując produkt końcowy czynią go przydatnym Klientowi. 97% stron audytowanych przez PReal’s nie posiadało podstawowych metadanych wykorzystywanych w pozycjonowaniu organicznym (strony oddane w 2017 roku IVQ).
Oczywiście nie ma nic złego w wykorzystaniu sprawdzonych szablonów graficznych pod jednym ważnym warunkiem, że nie kosztują one Klienta tyle co dedykowany autorski projekt graficznych.
Przygotowując odpowiedź na to pytanie otrzymaliśmy zlecenie od firmy na przeprowadzenie audytu strony www, która została wdrożona w IV kwartale 2017 roku, a zatem całkiem niedawno. Wyniki audytu mocno nas zaskoczyły. Strona uzyskała zgodnie z przyjętą przez nas procedurą 4 punkty na 100 możliwych. Jest to pierwszy tak niski wynik audytu jaki przyszło nam zaprezentować Klientowi. Badanie wykazało wykorzystanie gotowego szablonu oraz otwartego systemu CMS, co jest popularną praktyką i sprawdza się doskonale na rynku małych i średnich firm, a przez co wyniki audytu stały się dla nas tym bardziej zastanawiające.
Ciekawość zawodowa nie opuściła nas nawet na moment. Liczba błędów i braków oraz niedokładności w realizacji projektu przepełniła nas nieustępującą potrzebą zaspokojenia ciekawości. Zapytaliśmy Klienta przed prezentacją wyników audytu o dokładny zakres prac i koszt produkcji. Ku naszemu zaskoczeniu Klient zdecydował się udzielić nam odpowiedzi, która ścięła nas z nóg. Strona, która została dostarczona z wykorzystaniem gotowego szablonu, darmowego CMS, bez struktury logicznej, GIODO/RODO, treści, mapy strony, kodu śledzenia Google, metadanych i wielu, wielu podstawowych (darmowych) elementów kosztowała bagatela 14 000 zł netto. W naszej ocenie produkt nie powinien kosztować więcej niż 3000 zł, uwzględniając koszty konfiguracji i pracę administratorów.
Warto zacząć od najprostszych elementów strony www, których sprawdzenie jest łatwe i dostępne dla laika. To pozwoli ocenić profesjonalizm wykonawcy, wiedzę i doświadczenie. Wybraliśmy te elementy, które naszym zdaniem są absolutnym standardem w projektowaniu stron internetowych, a których, pomimo łatwej dostępności, nadal brakuje w realizacjach. Oceniając wykonawcę i jego projekty sprawdzajcie:
1. Czy strona posiada plik robots.txt, w którym ujęte są instrukcje dla robotów Google. Zauważyliśmy, że plik ten jest rzadko stosowany pomimo, że znajduje się na liście standardów Google. Plik zlokalizowany jest zawsze w tym samym miejscu i dostępny pod adresem domeny www._____.pl/robots.txt, np. https://www.preals.pl/robots.txt
2. Czy strona posiada mapę, tzw. sitemap, która wspiera i przyspiesza indeks Google. Wyróżniamy dwie mapy strony. Pierwszą, która ma za zadanie pomóc czytelnikowi odnaleźć się na stronie www oraz drugą, której zadaniem jest przyspieszyć indeks Google. To również zalecenie Google. Plik zlokalizowany jest zawsze w tym samym miejscu i dostępny pod adresem domeny www._____.pl/sitemap lub www._____.pl/sitemap.xml, np. https://www.preals.pl/sitemap.xml
3. Czy strona posiada właściwie zaprojektowany zestaw metadanych w kodzie źródłowym. Porządany zestaw metadanych, który wspiera pozycjonowanie organiczne w wynikach wyszukiwania Google, to: title, keywords, description. Te dane można znaleźć bezpośrednio w kodzie. Kod możecie zobaczyć klikając prawym klawiszem podczas czytania strony i wybierając “pokaż źródło”. Dalej, w gąszczu kodu pomocny będzie crtl+f, który pozwoli szybko znaleźć poszukiwany fragment kodu.
4. Czy strona wyświetla się dobrze w urządzeniach mobilnych, w szczególności czy wyświetlane w niej elementy dostosowują się do różnych rozmiarów ekranu. Jest to szczególnie istotne z uwagi na fakt, że 60% ruchu w stronach projektowanych i wdrażanych przez PReal’s użytkownicy generują przeglądając strony na urządzeniach mobilnych typu telefon i tablet. To możecie sprawdzić w bardzo prosty sposób zwężając i rozszerzając okno przeglądarki www, w której wyświetlacie stronę lub zwyczajnie otwierając ocenianą stronę w telefonie.
5. Czy strona wyświetla komunikaty i powiadomienia świadczące o wdrożeniu wytycznych UE w zakresie RODO, polityki prywatności i Cookies oraz czy przy formularzach kontaktowych, o ile są publikowane, podane są warunkowe zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wskazane elementy są istotne z punktu widzenia prawa, a ich obecność świadczy o tym, że wykonawca dostosowuje swoje produkty do nowych regulacji prawnych i nie naraża swoich Klientów na odpowiedzialność prawną.
PReal’s to Agencja, której głównym obszarem aktywności biznesowej jest strategiczne zarządzanie komunikacją oraz doradztwo. Nieprzerwanie od 2008 roku oferujemy kompleksowe usługi zorientowane na osiąganie ściśle określonych celów wizerunkowych i biznesowych. Specjalizujemy się w budowaniu trwałego wizerunku oraz ochrony reputacji i opinii.
PREALS sp. z o. o.
ul. Algierska 17L/5
03-977 Warszawa
Sprawdź lokalizację na mapie
+48 693 79 79 79
+48 22 379 79 79
+48 22 379 79 71
bok@preals.pl
preals.pl
KRS: 0000641513
NIP: 1132920117
REGON: 365620837
Kapitał zakładowy 1 000 000 zł