Propaganda (łac. propagandus – przeznaczony do rozpowszechniania) to proces tworzenia opinii i postaw konkretnej części społeczeństwa zgodnie z intencją ją uprawiającego.
Upowszechnia ideologię wykorzystując przy tym psychologię i psychoanalizę. Różni się od PR sposobem komunikacji i zasadami etycznymi. Jej zadaniem jest stworzenie ruchu lub grupy zwolenników, a twórca tych działań niejednokrotnie pozostaje nierozpoznawalny.
Zadaniem PR jest tworzenie i podtrzymanie dialogu z możliwością zidentyfikowania zarówno nadawcy, jak i odbiorcy komunikatu. Public relations ma na celu osiągnięcie obopólnego zrozumienia i zgody poprzez dialog, zawsze istnieje możliwość dokładnej identyfikacji źródła przekazu lub działalności. Wynika to przede wszystkim z założeń etyki zawodu PR-owca, który zobowiązuje się do informowania w czyim imieniu pracuje.
Ważnym elementem odróżniającym propagandę od PR jest fakt, że propaganda operuje zazwyczaj trybem rozkazującym i jest jednostronna (model jednokierunkowy, nastawiony na realizację celów za wszelką cenę), natomiast public relations koncentruje się na przekazie dwustronnym, co ułatwia zrozumienie komunikatu, dopuszczając jednocześnie argumentację i dyskusję. Ważną cechą odróżniającą PR od propagandy jest fakt, iż public relations kieruje się przede wszystkim zasadami etycznymi, bazując przy tym na sprawdzonych i prawdziwych informacjach. Propagandę zaś charakteryzuje, poza jednostronnością:
nieuczciwość,
świadomy dobór nieobiektywnych informacji,
brak etyki i nastawienie na szybki cel.
Propaganda jest całkowitym przeciwieństwem cech prezentowanych przez PR. Faktycznie jest to zarządzanie komunikacją, jednak w sposób nierzetelny, pozbawiony zasad moralnych. Tego typu działania zostały określone przez teoretyków mianem „czarnego” public relations, negatywnego PR. W PR wykorzystuje się narzędzia perswazji, w propagandzie głównym narzędziem jest manipulacja. Z praktycznego punktu widzenia propaganda jest częścią składową PR, swojego rodzaju narzędziem w niebezpośrednim przełożeniu.
Potrzebujesz doradztwa? Profesjonalnego wsparcia? Szukasz ekspertów PR do projektu? Szukasz agencji PR? Skontaktuj się z nami. Przedstawimy Ci szczegółowe informacje na temat PREALS, kompetencje, zrealizowane projekty i przygotujemy dopasowaną ofertę.
PReal’s to Agencja, której głównym obszarem aktywności biznesowej jest strategiczne zarządzanie komunikacją oraz doradztwo. Nieprzerwanie od 2008 roku oferujemy kompleksowe usługi zorientowane na osiąganie ściśle określonych celów wizerunkowych i biznesowych. Specjalizujemy się w budowaniu trwałego wizerunku oraz ochrony reputacji i opinii.
PREALS sp. z o. o.
ul. Algierska 17L/5
03-977 Warszawa
Sprawdź lokalizację na mapie
+48 693 79 79 79
+48 22 379 79 79
+48 22 379 79 71
bok@preals.pl
preals.pl
KRS: 0000641513
NIP: 1132920117
REGON: 365620837
Kapitał zakładowy 1 000 000 zł