+48 22 379 79 79
kontakt@preals.pl
A A Ikona, element graficzny, symbol oka. To aktywny przycisk, który włącza wysoki kontrast strony

PR a propaganda

Różnice pomiędzy PR a propagandą

Propaganda (łac. propagandus – przeznaczony do rozpowszechniania) to proces tworzenia opinii i postaw konkretnej części społeczeństwa zgodnie z intencją ją uprawiającego.

Upowszechnia ideologię wykorzystując przy tym psychologię i psychoanalizę. Różni się od PR sposobem komunikacji i zasadami etycznymi. Jej zadaniem jest stworzenie ruchu lub grupy zwolenników, a twórca tych działań niejednokrotnie pozostaje nierozpoznawalny.

Zadaniem PR jest tworzenie i podtrzymanie dialogu z możliwością zidentyfikowania zarówno nadawcy, jak i odbiorcy komunikatu. Public relations ma na celu osiągnięcie obopólnego zrozumienia i zgody poprzez dialog, zawsze istnieje możliwość dokładnej identyfikacji źródła przekazu lub działalności. Wynika to przede wszystkim z założeń etyki zawodu PR-owca, który zobowiązuje się do informowania w czyim imieniu pracuje.

Ważnym elementem odróżniającym propagandę od PR jest fakt, że propaganda operuje zazwyczaj trybem rozkazującym i jest jednostronna (model jednokierunkowy, nastawiony na realizację celów za wszelką cenę), natomiast public relations koncentruje się na przekazie dwustronnym, co ułatwia zrozumienie komunikatu, dopuszczając jednocześnie argumentację i dyskusję. Ważną cechą odróżniającą PR od propagandy jest fakt, iż public relations kieruje się przede wszystkim zasadami etycznymi, bazując przy tym na sprawdzonych i prawdziwych informacjach. Propagandę zaś charakteryzuje, poza jednostronnością:

  • nieuczciwość,

  • świadomy dobór nieobiektywnych informacji,

  • brak etyki i nastawienie na szybki cel.

Propaganda jest całkowitym przeciwieństwem cech prezentowanych przez PR. Faktycznie jest to zarządzanie komunikacją, jednak w sposób nierzetelny, pozbawiony zasad moralnych. Tego typu działania zostały określone przez teoretyków mianem „czarnego” public relations, negatywnego PR. W PR wykorzystuje się narzędzia perswazji, w propagandzie głównym narzędziem jest manipulacja. Z praktycznego punktu widzenia propaganda jest częścią składową PR, swojego rodzaju narzędziem w niebezpośrednim przełożeniu.

Porozmawiajmy o komunikacji

Potrzebujesz doradztwa? Profesjonalnego wsparcia? Szukasz ekspertów PR do projektu? Szukasz agencji PR? Skontaktuj się z nami. Przedstawimy Ci szczegółowe informacje na temat PREALS, kompetencje, zrealizowane projekty i przygotujemy dopasowaną ofertę.

+48 693 79 79 79

 

kontakt@preals.pl

lub za pośrednictwem formularz kontaktowego

Czytaj także


Logo Preals
kontakt@preals.pl
Agencja PR

PReal’s to Agencja, której głównym obszarem aktywności biznesowej jest strategiczne zarządzanie komunikacją oraz doradztwo. Nieprzerwanie od 2008 roku oferujemy kompleksowe usługi zorientowane na osiąganie ściśle określonych celów wizerunkowych i biznesowych. Specjalizujemy się w budowaniu trwałego wizerunku oraz ochrony reputacji i opinii.

Dane

PREALS sp. z o. o.
ul. Algierska 17L/5
03-977 Warszawa

Sprawdź lokalizację na mapie

+48 693 79 79 79
+48 22 379 79 79
+48 22 379 79 71

bok@preals.pl
preals.pl

KRS: 0000641513
NIP: 1132920117
REGON: 365620837

Kapitał zakładowy 1 000 000 zł

Copyright 2008-2020 © PReal's. Wszystkie materiały zamieszczone w serwisie internetowym Agencji, w szczególności publikacje, treści, zdjęcia, grafiki, pliki wideo, chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Wykorzystanie opublikowanych materiałów wymaga zgody autora lub podmiotów trzecich.

Korzystamy z Cookies, by zapewnić Ci dostęp do informacji i wszystkich oferowanych usług oraz po to, by gromadzić informacje związane z korzystaniem z serwisu, a także wyświetlać reklamy dopasowane do użytkowników. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają właściwe wyświetlanie treści, analizę ruchu internetowego, ruchu reklamowego, a także utrzymanie sesji po zalogowaniu. Można wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na używanie Cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.