Kolejnym elementem ściśle zależnym od PR jest HR – human relations. Podobnie jak poprzednie pojęcia, human relation jest również częścią składową PR i jednocześnie narzędziem wykorzystywanym przy planowaniu i realizacji strategii PR-owych
HR wspomaga przede wszystkim zależności międzyludzkie w firmie według głównej doktryny human relations, która brzmi: by osiągnąć pełne zrozumienie organizacji na zewnątrz należy posiadać, jako organizacja, pełne wsparcie kadry – personelu wewnątrz samej organizacji.
Z zasady human relations są to osobne, wydzielone w tym celu komórki, których głównym zadaniem jest kształtowanie i pielęgnowanie pozytywnych relacji zachodzących w społeczności wewnątrz firmy. „PR begin at home” (PR zaczyna się w firmie) – human relations traktowane jest obecnie jako internal (wewnętrzny) PR, dlatego też włączenie w krąg zainteresowań służb PR własnego personelu pracowniczego organizacji prowadzącej PR nie może oznaczać przekazania im pełnej odpowiedzialności za kształtowanie stosunku pracowników do danej organizacji, jej polityki, celów i zadań.
Często zdarza się jednak, iż human relations to funkcja wewnętrzna, obecna tuż obok takich aspektów, jak kreowanie dobrej opinii u pracowników, udziałowców i akcjonariuszy. Bardzo ważnym elementem w budowaniu wizerunku organizacji jest przekonanie do niego własnego personelu, ponieważ to głównie on pełni funkcję łącznika z otoczeniem zewnętrznym − jest nośnikiem opinii.
Oczywistym jest fakt, że PR uczestniczy w procesie kształtowania wizerunku i tym samym w jego poszczególnych obszarach. Należy jednak pamiętać, że jednym z głównych zadań PR jest funkcja informacyjna. Human relations, a tym samym komunikacja wewnętrzna zawierająca się w tym pojęciu, powinny być bardzo ważnym obszarem zainteresowań działań PR. Głównie dlatego, że zła komunikacja wewnętrzna niesie za sobą poważne koszty: niskie morale, ograniczoną produktywność, podwyższony poziom stresu, zły wizerunek wewnętrzny, który w konsekwencji prowadzi do złego wizerunku zewnętrznego, kiepską jakość i niski poziom świadczonych usług.
Human relations charakteryzuje bezpośrednie przełożenie relacji wewnątrz przedsiębiorstwa na relacje z otoczeniem organizacji, a przede wszystkim na wizerunek firmy. Pracownicy są nieocenionym źródłem informacji o organizacji, bo mają największą świadomość jej braków. Zadowoleni pracownicy sprawią, że Twoi klienci również będą zadowoleni, co w efekcie doprowadzi do zadowolenia udziałowców. McKibben zwraca szczególną uwagę na zadowolenie pracowników, które w efekcie przekłada się na jakość ich pracy. Jest to bardzo ważny obszar dla działań wizerunkowych – PR. Zadowolenie i optymizm, który mu towarzyszy przekłada się bezpośrednio na relacje z klientem, szczególnie tych pracowników, którzy mają werbalny kontakt z klientem. Teoretycy i praktycy PR zgodnie twierdzą, że komunikacja wewnątrz organizacji powinna być fundamentem wszystkich innych działań public relations.
Potrzebujesz doradztwa? Profesjonalnego wsparcia? Szukasz ekspertów PR do projektu? Szukasz agencji PR? Skontaktuj się z nami. Przedstawimy Ci szczegółowe informacje na temat PREALS, kompetencje, zrealizowane projekty i przygotujemy dopasowaną ofertę.
PReal’s to Agencja, której głównym obszarem aktywności biznesowej jest strategiczne zarządzanie komunikacją oraz doradztwo. Nieprzerwanie od 2008 roku oferujemy kompleksowe usługi zorientowane na osiąganie ściśle określonych celów wizerunkowych i biznesowych. Specjalizujemy się w budowaniu trwałego wizerunku oraz ochrony reputacji i opinii.
PREALS sp. z o. o.
ul. Algierska 17L/5
03-977 Warszawa
Sprawdź lokalizację na mapie
+48 693 79 79 79
+48 22 379 79 79
+48 22 379 79 71
bok@preals.pl
preals.pl
KRS: 0000641513
NIP: 1132920117
REGON: 365620837
Kapitał zakładowy 1 000 000 zł