+48 22 379 79 79
kontakt@preals.pl
A A Ikona, element graficzny, symbol oka. To aktywny przycisk, który włącza wysoki kontrast strony

Kupowanie opinii

Kupowanie opinii na temat firmy to początek końca

Internet to ważne medium, w którym informacja stanowi podstawowy towar. Twórcą treści może być każdy, ale czy każdy dba o jej wiarygodność? Nie każdy i i nie zawsze.

Astroturf

To działania polegające na kupowaniu pochlebnych (pozytywnych) opinii na temat firm, produktów, usług i publikowanie ich w Internecie w celu zbudowania pozytywnego wizerunku i przekonania klientów do zakupu. Działania te stały się wyjątkowo popularne w Polsce i pozostają nieuczciwe i zdecydowanie całkowicie pozbawione etyki. Kupowanie pochlebnych opinii to “przestępstwo”, które zagrożone jest karą, która nakładana jest w następstwie postępowania przeprowadzonego przez UOKiK.

Niezgodne z prawem

Publikowanie fałszywych, zmanipulowanych, nieprawdziwych opinii to reklama wprowadzająca w błąd. Działanie to stanowi czyn nieuczciwej konkurencji zgodnie z przepisami art. 3, art. 14 i art. 16 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Nieprawdziwe lub zmanipulowane opinie to praktyka wprowadzająca klientów w błąd w celu osiągnięcia przychodu.

Konsekwencje

Konsekwencją wprowadzania opinii publicznej w błąd, w szczególności klientów jest postępowanie jakie może podjąć UOKiK. Wynikiem postępowania może być nakaz zaprzestania praktyk lub kara finansowa w wysokości nawet 10% obrotu  osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. Dodatkowo należy mieć na uwadze, że konkurencyjne firmy po decyzji UOKiK zyskują prawo do żądania zaniechania dalszych niedozwolonych i nieuczciwych praktyk oraz usunięcia ich skutków z naprawienia ewentualnej szkody na zasadach ogólnych włącznie.

Katastrofa wizerunkowa

Należy pamiętać również o tym, że Internet nie jest głupi, a jego użytkownicy są bacznymi obserwatorami. Opieranie się na badaniach mówiących o tym, że 80% klientów sprawdza opinie, a 70% z nich wierzy w to co znajdzie nie może być przyzwoleniem do fałszowania rzeczywistości. Dodawanie pozytywnych opinii prędzej czy później zostanie zauważone przez internautów i skończy się poważnym kryzysem wizerunkowym. 

Amazon i astroturf

Przykładem niedozwolonych praktyk są działania jakie podjął Amazon publikując wątpliwej wiarygodności treści na temat warunków pracy w centrach Amazon. Firma zdecydowała się na publikowanie pochlebnych treści zamiast podjąć działania mające na celu utrwalenie wizerunku godnego zaufania pracodawcy.

Jak zatem budować wizerunek i radzić sobie z negatywnymi opiniami?

Budowanie i utrwalanie wizerunku nie polega na dodawaniu sztucznych, zmanipulowanych i fałszywych opinii, które mają wprowadzać opinię publiczną w błąd. Udawanie zadowolonego pracownika, byłego pracownika, klienta, pacjenta, podwykonawcy to działanie naganne i nieuczciwe, niezgodne z prawem i nie ma nic wspólnego z wizerunek. 

Budowanie i utrwalanie wizerunku to proces oparty na rzetelnej i wiarygodnej komunikacji realizowanej z wykorzystaniem informacji, które prezentują firmę, jej produkty i usługi, na podstawie prawdziwych informacji. Komunikowanie wartości firmy wspiera proces budowania wizerunku zaufanego i wiarygodnego pracodawcy. Działania te są trwałe i pozwalają osiągnąć zamierzony efekt, który wzmacnia firmę i czyni ją odporną na potencjalne kryzysy. Firmy, które komunikują się profesjonalnie z otoczeniem, zyskują przewagę konkurencyjną w działalności, która wspiera proces sprzedaży i relacje z pracownikami oraz kandydatami do pracy.

Pozostałe pytania i odpowiedzi

miniaturka

Opinie w Google – jak działać w przypadku naruszeń?

Mapy Google to narzędzie, które wspiera anonimowość narażając firmy na całym świecie na utratę zaufania publicznego.

Kategoria: Q&A
WIĘCEJ Ikona, element graficzny, strzałka w prawo z aktywnym linkiem do treści
miniaturka

Czarny wizerunek

To działania wprost odwrotne do tego czym zajmuje się PR. Czarny PR to w naszej ocenie działanie nieetyczne, które w swojej nazwie nie powinno zawierać skojarzeń z PR.

Kategoria: Q&A
WIĘCEJ Ikona, element graficzny, strzałka w prawo z aktywnym linkiem do treści
miniaturka

Monitorowanie mediów

Codzienne ręczne przeglądanie Internetu byłoby karkołomnym zadaniem dla osób odpowiedzialnych za komunikację. Na szczęście cyfrowy świat już dawno przyszedł z pomocą i dostarczył automatyczne narzędzia, które dobrze sprawdzają się w automatycznym monitorowaniu informacji.

Kategoria: Q&A
WIĘCEJ Ikona, element graficzny, strzałka w prawo z aktywnym linkiem do treści

Logo Preals
kontakt@preals.pl
Agencja PR

PReal’s to Agencja, której głównym obszarem aktywności biznesowej jest strategiczne zarządzanie komunikacją oraz doradztwo. Nieprzerwanie od 2008 roku oferujemy kompleksowe usługi zorientowane na osiąganie ściśle określonych celów wizerunkowych i biznesowych. Specjalizujemy się w budowaniu trwałego wizerunku oraz ochrony reputacji i opinii.

Dane

PREALS sp. z o. o.
ul. Algierska 17L/5
03-977 Warszawa

Sprawdź lokalizację na mapie

+48 693 79 79 79
+48 22 379 79 79
+48 22 379 79 71

bok@preals.pl
preals.pl

KRS: 0000641513
NIP: 1132920117
REGON: 365620837

Kapitał zakładowy 1 000 000 zł

Copyright 2008-2020 © PReal's. Wszystkie materiały zamieszczone w serwisie internetowym Agencji, w szczególności publikacje, treści, zdjęcia, grafiki, pliki wideo, chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Wykorzystanie opublikowanych materiałów wymaga zgody autora lub podmiotów trzecich.

Korzystamy z Cookies, by zapewnić Ci dostęp do informacji i wszystkich oferowanych usług oraz po to, by gromadzić informacje związane z korzystaniem z serwisu, a także wyświetlać reklamy dopasowane do użytkowników. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają właściwe wyświetlanie treści, analizę ruchu internetowego, ruchu reklamowego, a także utrzymanie sesji po zalogowaniu. Można wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na używanie Cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.