Internet to ważne medium, w którym informacja stanowi podstawowy towar. Twórcą treści może być każdy, ale czy każdy dba o jej wiarygodność? Nie każdy i i nie zawsze.
To działania polegające na kupowaniu pochlebnych (pozytywnych) opinii na temat firm, produktów, usług i publikowanie ich w Internecie w celu zbudowania pozytywnego wizerunku i przekonania klientów do zakupu. Działania te stały się wyjątkowo popularne w Polsce i pozostają nieuczciwe i zdecydowanie całkowicie pozbawione etyki. Kupowanie pochlebnych opinii to “przestępstwo”, które zagrożone jest karą, która nakładana jest w następstwie postępowania przeprowadzonego przez UOKiK.
Publikowanie fałszywych, zmanipulowanych, nieprawdziwych opinii to reklama wprowadzająca w błąd. Działanie to stanowi czyn nieuczciwej konkurencji zgodnie z przepisami art. 3, art. 14 i art. 16 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Nieprawdziwe lub zmanipulowane opinie to praktyka wprowadzająca klientów w błąd w celu osiągnięcia przychodu.
Konsekwencją wprowadzania opinii publicznej w błąd, w szczególności klientów jest postępowanie jakie może podjąć UOKiK. Wynikiem postępowania może być nakaz zaprzestania praktyk lub kara finansowa w wysokości nawet 10% obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. Dodatkowo należy mieć na uwadze, że konkurencyjne firmy po decyzji UOKiK zyskują prawo do żądania zaniechania dalszych niedozwolonych i nieuczciwych praktyk oraz usunięcia ich skutków z naprawienia ewentualnej szkody na zasadach ogólnych włącznie.
Należy pamiętać również o tym, że Internet nie jest głupi, a jego użytkownicy są bacznymi obserwatorami. Opieranie się na badaniach mówiących o tym, że 80% klientów sprawdza opinie, a 70% z nich wierzy w to co znajdzie nie może być przyzwoleniem do fałszowania rzeczywistości. Dodawanie pozytywnych opinii prędzej czy później zostanie zauważone przez internautów i skończy się poważnym kryzysem wizerunkowym.
Przykładem niedozwolonych praktyk są działania jakie podjął Amazon publikując wątpliwej wiarygodności treści na temat warunków pracy w centrach Amazon. Firma zdecydowała się na publikowanie pochlebnych treści zamiast podjąć działania mające na celu utrwalenie wizerunku godnego zaufania pracodawcy.
Budowanie i utrwalanie wizerunku nie polega na dodawaniu sztucznych, zmanipulowanych i fałszywych opinii, które mają wprowadzać opinię publiczną w błąd. Udawanie zadowolonego pracownika, byłego pracownika, klienta, pacjenta, podwykonawcy to działanie naganne i nieuczciwe, niezgodne z prawem i nie ma nic wspólnego z wizerunek.
Budowanie i utrwalanie wizerunku to proces oparty na rzetelnej i wiarygodnej komunikacji realizowanej z wykorzystaniem informacji, które prezentują firmę, jej produkty i usługi, na podstawie prawdziwych informacji. Komunikowanie wartości firmy wspiera proces budowania wizerunku zaufanego i wiarygodnego pracodawcy. Działania te są trwałe i pozwalają osiągnąć zamierzony efekt, który wzmacnia firmę i czyni ją odporną na potencjalne kryzysy. Firmy, które komunikują się profesjonalnie z otoczeniem, zyskują przewagę konkurencyjną w działalności, która wspiera proces sprzedaży i relacje z pracownikami oraz kandydatami do pracy.
PReal’s to Agencja, której głównym obszarem aktywności biznesowej jest strategiczne zarządzanie komunikacją oraz doradztwo. Nieprzerwanie od 2008 roku oferujemy kompleksowe usługi zorientowane na osiąganie ściśle określonych celów wizerunkowych i biznesowych. Specjalizujemy się w budowaniu trwałego wizerunku oraz ochrony reputacji i opinii.
PREALS sp. z o. o.
ul. Algierska 17L/5
03-977 Warszawa
Sprawdź lokalizację na mapie
+48 693 79 79 79
+48 22 379 79 79
+48 22 379 79 71
bok@preals.pl
preals.pl
KRS: 0000641513
NIP: 1132920117
REGON: 365620837
Kapitał zakładowy 1 000 000 zł